Psychologie barev v reklamě aneb jak chytře používat barvy v inzerci
Nikdo se nebude přít o tom, že barvy v reklamě mohou ovlivnit to, jak vnímáme nějaký produkt nebo jak se cítíme ohledně nějaké služby. Koneckonců tento fakt už byl podložen nespočtem studií nejen co se týká marketingu. Víme, že barvy ovlivňují všechny sféry našeho života. A to bychom nebyli my, marketingoví profíci, abychom tuto skutečnost nevyužili v náš prospěch – respektive ve prospěch našeho klienta. Znalost psychologie barev nám umožňuje navrhovat reklamní bannery, webovky nebo loga tak, že si celkem bezpracně budeme přitahovat sympatie potenciálních zákazníků, aniž by o tom oni sami věděli. Pojďme se tedy podívat na zoubek tomu, proč jsou barvy tak důležité a kdy kterou z nich v marketingové strategii použít.
Obsah
Proč jsou barvy v reklamě důležité?
Je to zkrátka a jednoduše kvůli nevědomým psychologickým reakcím, které lidé na určité barvy mají, aniž by to mohli nějak ovlivnit. Například teplé odstíny barev v lidech evokují energii a divokost, zatímco studené odstíny evokují klid a rozvážnost.
Barvy, které se tedy obchodník, firma, potažmo marketingový specialista rozhodnou použít, může zákazníkům velmi napovědět, co jejich značka reprezentuje. Různé barvy v reklamě tak můžou hrát zásadní roli v rozhodování spotřebitelů o koupi.
Tak jak to tedy s těmi barvami je?
Červená – barva naléhavosti a urgence
Červená je ve světě marketingu velmi oblíbená hned z několika důvodů – je drzá, sebevědomá a poutá pozornost. Reprezentuje sílu, energii, vzrušení, vášeň a naléhavost. Právě pocit naléhavosti je důvodem, proč tuto barvou využívá řada řetězců rychlého občerstvení či obchody hlásící výprodeje. Tip od nás? Chcete-li své reklamy či svůj brand odlišit od značek, které také používají červenou, experimentujte s různými jejími odstíny, protože i malé změny v sytosti mohou způsobit, že si zákazníci konkrétní odstín červené spojí právě s vaší značkou.
Růžová – barva romantiky
Stejně jako červená, i růžová je barva, která poutá pozornost a slibuje vzrušení. Kromě toho je ale barvou naděje, romantiky a inspirace. Ve spoustě lidí může vyvolávat hravost a vzpomínky na dětství, vracet je zpět do světa snů, fantazie a kouzel. Růžová je velmi oblíbená mezi firmami zaměřujícími se na dětský sortiment, dámské kosmetické produkty a služby nebo třeba cukrářské výrobky. Obecně by se dalo říct, že růžová barva cílí spíš na mladší zákazníky, zejména ženy. Jen uvažte, kolik firem nabízí své produkty, ať už se jedná o mobilní telefony nebo diáře, v růžové variantě?
Fialová – barva elegance
Fialová je královská barva, která v nás má evokovat eleganci, prestiž, sofistikovanost a uznání. Tato barva se často používá pro produkty, které by se daly považovat za luxusní a ne zcela dostupné pro každého. Po fialové barvě sahá spousta kosmetických značek, zejména jedná–li se o propagaci drahých parfémů.
Zelená – barva souznění s přírodou
Jestli je nějaká barva symbolem zdraví, tak je to právě zelená! Nese v sobě harmonii, jistotu, bezpečí, opravdovost a loajalitu. Spojuje nás s přírodou (super populární mezi eco-friendly produkty), pomáhá nám cítit se uvolněně a hlavně… má pozitivní vliv na ROZHODOVÁNÍ SE. Někteří mají navíc zelenou spojenou s bohatstvím a penězi, čehož hojně využívá nejedna finanční instituce.
Žlutá – barva radosti
Pozitivita, energie, štěstí, teplo a radost – to vše v sobě nese žlutá barva. Je to barva odhodlání, motivace, odvahy a optimismu, díky čemuž se často používá pro reklamy nabízející zážitky. Se žlutou ale pozor, ať to nepřeženete! Dle expertů může žlutá barva být i barvou lacinosti. V některých případech je to super vlastnost (třeba akční sortiment v supermarketech), ale troufám si tvrdit, že většina obchodníků nechce, aby jejich produkty působili lacině.
Oranžová – barva ViVa marketingu
Oranžová v sobě kombinuje dvě barvy zároveň – žlutou a červenou, čímž se z ní stává superbarva, která je typická pro optimismus, energii, přátelství, vzrušení, bezstarosnost a hype. Tato barva je tak ideální barvou pro brandy, které chtějí působit cool, inovativně, zábavně a mít kolem sebe opar dobrodružství. Opět ale pozor! Doslova. Oranžová se rovněž často používá pro různá varování a výstražné signály. Ve větším množství by tedy mohla spíše vyvolávat úzkost a nedůvěru.
Modrá – barva důvěryhodnosti
Modrá je barva důvěryhodnosti, která v lidech vyvolává klid, odevzdanost, důvěru a sebevědomí. Značky, které do popředí kladou serióznost a vážnost, jako jsou například odvětví finančnictví nebo zdravotnictví, tuto barvu hojně využívají. Je to také barva inteligence, produktivity a komunikace, což jsou také důvody, proč na tuto barvu vsází hned několik gigantů na poli sociálních sítí. Modrou barvu využívá např. i společnost Meta a její Facebook.
Hnědá – barva stability
Je to zemitá barva, která v sobě nese jednoduchost. Podobně jako šedá, i hnědá barva může působit neinspirativně, mdle nebo nudně. Avšak je-li použita moudře, může působit velmi důvěryhodně a seriózně. Hnědá je výbornou volbou pro firmy, které chtějí působit stabilně, rozvážně a ukotveně. Výborně se také hodí pro značky spojené s přírodou a životním prostředím.
Bílá – barva čistoty
V jednoduchosti je krása. V bílé je krása. Bílá barva je symbolem čistoty, jemnosti, minimalismu a zdraví. Hojně se využívá v oblasti zdraví, kosmetických produktů a esteticky zaměřených služeb. Někteří paradoxně spojují bílou barvu spíše s neveselými či neutrálními emocemi, než těmi pozitivními, které slibují zážitek. Přestože by kde kdo mohl tvrdit, že “s bílou nemůžeš šlápnout vedle”, opak je pravdou. Think twice!
Černá – barva autority
Tato barva v sobě nese pocity autority, fyzické i mentální síly a stability. Platí zde zlaté pravidlo, že nic se nemá přehánět, ale když je černá barva použita chytře, stává se symbolem luxusu, sofistikovanosti a nadčasovosti. Hodí se jak pro moderní inovativní značky, tak pro značky stojících na mnohaletých tradicích. Obzvláště dobře funguje s kontrastními barvami (rozuměj s bílou).
Barvy duhy
Duhové barevné schéma může být docela riskantní volbou, která by v některých případech mohla působit nerozhodně či nedůvěryhodně. Zkrátka tak, že jsme brouk pytlík, který dělá všechno, ale pořádně nic. Nicméně třeba Google na tuto variantu vsadil a hle, nevede si úplně špatně. 😀Barvy duhy mohou značit univerzální přitažlivost, což znamená, že mohou dobře fungovat u značek, které chtějí cílit na průměrného spotřebitele čili širokou zákaznickou základnu.
Jak využíváme barvy v reklamě my?
Přečtěte si případovou studii, jak u našeho klienta používáme barvy v reklamě, konkrétně v e-mailových kampaních, my. Přináší více nákupů barva zelená, modrá nebo červená? Článek o barvách v reklamě najdete na tomto odkaze.
Nevíte si rady s kampaněmi? Od toho je tady ViVa marketing!
Pokud Vás zajímá více a chtěli byste se poradit o efektivním online marketingem, rádi Vám poradíme a nasměrujeme Vás vstříc stratosférickým výsledkům.