Druhý dílek cesty zákazníka – CTR
V první díle „cesty zákazníka“ jsme si řekli, co nás zajímá při dosahu reklamy. Vysvětlili jsme si, co to je CPM a jakým způsobem se měří. Dnes si povíme, co dál. Reklama se nám skvěle doručuje, máme skvělou cenu za CPM, zasáhli jsme naší reklamou spoustu lidí. Ale co dál nás zajímá?
No přece kolik lidí, kteří viděli naši reklamu, udělali to, co jsme po nich chtěli. A my jako marketéři po našem publiku můžeme chtít mnoho věcí. Můžeme chtít, aby se lidé proklikli na naší FB stránku nebo na náš Instagram. Také můžeme chtít, aby lidé zhlédli video, popřípadě zareagovali na příspěvek. Pakliže, se bavíme o výkonnostní reklamě, tak nejčastěji po našem publiku chceme, aby se proklikli na webovou stránku nebo na přistávací stránku (tzv. landing page), kde jsme okamžitě schopni odprezentovat náš produkt a následně jej prodat.
Metrika CTR
Metrika, kterou měříme poměr mezi lidmi, kteří vidí naši reklamu a mezi lidmi, kteří skutečně na naši reklamu kliknou se nazývá CTR. (Z anglické zkratky Click-through rate) česky Míra prokliku.
CTR se vyjadřuje v procentech. Jestli naši reklamu vidělo 100 lidí a 5 z nich se prokliklo na naší webovou stránku, tak se bavíme o 5 % CTR. Každá kampaň, sada reklam i reklama má vlastní CTR. Díky metrice jsme schopni vyhodnocovat reklamy a skládat tak dílky úspěšného marketingu.
V rámci CTR se snažíme o co možná nejvyšší číslo. Pakliže jsme už utratili peníze a doručujeme reklamu širokému konverznímu publiku, chceme dostat co nejvíce lidí na naši stránku. A věřte, že šedé, nudné reklamy, které nikoho nešokují ani neurazí, si nikdo nevšimne.
Atraktivní vs. nudná reklama
Donedávna jsme tvrdili, že reklama, která nikoho neurazí, je špatná reklama. Nicméně toto tvrzení jsme museli přehodnotit. Jednou jsme napsali tak super úžasnou reklamu, která kromě žen, mužů, lidské existence a chovatelů drůbeže, urazila také našeho klienta a ten bez pardonu na hodinu ukončil naší spolupráci.
Co z toho vyplývá? Reklama by měla být provokativní, ale je dobré mít mantinely. Nicméně zmiňovaná reklama měla 40% CTR, což je výrazné číslo v měřítku českého a slovenského trhu.
Jak vyhodnotit CTR
Nelze říct, jaká je průměrná hodnota CTR. Hodně záleží na médiu, kde reklamu píšeme a na konkrétní akci. Jiná míra prokliku bude u nového produktu do akvizičního publika a zcela jiná hodnota bude v remarketingové kampani na známý produkt. V Googlu toto tvrzení platí zrovna tak. CTR pro reklamy ve vyhledávací síti bude zcela jiné než CTR v obsahové síti. Nejlepší hodnoty CTR jistojistě budou mít první pozice ve vyhledávací síti. To je bez diskuse.
A jak se říká metrice měřící poměr mezi lidmi, kteří přijdou na web, a kteří skutečně nakoupí, si povíme zase příště.