Není e-shop, jako e-shop aneb Shoptet, jako velký pomocník prodeje
V následujícím článku se v jednoduchosti podíváme na to, jak by měl vypadat dobře strukturovaný e-shop a čemu se naopak vyvarovat. Spousta majitelů e-shopů by chtěla ten ,,nejkrásnější“ a nejoriginálnější design. Představa krásy je ale velmi subjektivní měřítko, kde se těžko určuje hranice platného standardu. Více než představa krásy je důležitější funkčnost a použitelnost e-shopu. V následujících bodech si shrneme podstatné principy, které by neměly být opomenuty při stavbě e-shopu. Samotný produkt nestačí je zapotřebí ho dobře představit a vzbudit v zákazníkovi pocit, že koupí u nás neudělá chybu a může e-shopu plně důvěřovat.
1. Titulní strana
Titulní stránka je nepochybně důležitou prezentací našeho e-shopu. V roli e-shopů titulní stránka slouží jako rozcestník, kdy potenciálního zákazníka provede e-shopem a v konečném důsledku ho přiměje k nákupu. Úvodní stránka by na první pohled měla jasně sdělovat, co prodáváme nebo čím se zabýváme. Nesmíme opomenout naše konkurenční výhody (ověřenost zákazníky, doprava zdarma, dárek navíc a jiné). Skvělým doplňkem může být i nabídka top produktů nebo výhodných balení. Naopak bychom se měli vyvarovat nic neříkajícího textu, který nikam neodvádí a na první dojem působí, jako nekonečná slohová práce.
2. E-shop a strukturovanost kategorií
Poté, co jsme na návštěvníka udělali dobrý první dojem, je důležité ho neztratit. Proto se snažíme vytvořit přehlednou strukturu e-shopu a to bez překážek. Je tedy naprosto nezbytné, aby byl e-shop srozumitelný, přehledný a bez hlubšího zamyšlení, protože změna prodejce v internetovém prostředí na rozdíl od kamenného obchodu, je otázkou několika málo kliknutí, doslova pár vteřin. Z tohoto důvodu bychom měli dát přednost přehledné informační architektuře webu. Tím je myšleno rozložení jednotlivých kategorií a stránek na e-shopu. Tedy musí zaujmout potenciálního zákazníka a dovést ho tam, kam potřebujeme – k nákupu. Mělo by se tedy jednat o kategorie, jenž třídí nabídku zboží, detaily produktu, často kladené otázky, blog a jiné. Správně navržená e-shopu pomůže v rychlé orientaci, podpoří důvěru zákazníka a je pilířem pro výkonnostní marketing, Facebookové kampaně, email marketing, PPC, SEO)
3. Prezentace produktů
Po odvedení potenciálního zákazníka z titulní stránky na určitou kategorii, je stále důležitá rychlá orientace a přehlednost v nabídce produktů. Pro představu to může být chození zákazníka mezi regály v kamenné prodejně. Sestavení nároků a třídění produktů se liší dle nabídky, obecně ale stále platí pravidlo ,,pohodlného nakupování“, tedy snažíme se potenciálnímu zákazníkovi umožnit prohlížení těch produktů, o které má zájem. Proto bychom neměli na e-shopu opomenout třídící parametry neboli filtry, jako je (rozmezí ceny, výrobce, název, zboží skladem, nejprodávanější produkt a jiné).
Dalším důležitým parametrem je vystihující název a obrázek produktu (přečtěte si také o tom, proč jsou kvalitní fotografie důležité), potenciální zákazník nemusí nutně na náš e-shop přicházet z titulní stránky, ale může se k nám dostat přes konkrétní produkt. Máte-li možnost je dobré popsat pár větami jednotlivý produkt (využití a výhody). Jestliže víte, že Vaši zákazníci si neví rady s výběrem, pomozte jim radou nebo je odkažte na článek, který se vyskytuje pouze na Vašem e-shopu. Popis produktu by měl být stručný, bez zbytečně dlouhého nic nevypovídajícího textu. Stránka by tím pádem mohla být nepřehledná a v rámci SEO byste si tím též nepomohli.
4. Detail produktů
Nyní se ještě hlouběji zaměříme nad vizuálem jednotlivého produktu, protože na základě něho se potenciální zákazník rozhoduje, zda u nás nakoupí nebo raději uteče ke konkurenci. Proto věnujte velkou pozornost názvu produktu, obrázku, ceně, dostupnosti s dodáním a klíčovým vlastnostem. Obrázek by měl být dostatečně velký a v kvalitním rozlišení, pokud možno s několika variantami a úhly pohledu. Například při výběru hodinek můžeme produkt nafotit samostatně a následně na modelu, pro lepší představu zákazníka. Avšak myslete na to, že zákazník nemusí uskutečnit nákup na první dobrou, ale v rámci rozhodování tato cesta prodeje může trvat delší dobu. To už jen záleží na specifickém druhu produktu, zda se jedná o drahou a dlouhodobou záležitost nebo o běžně spotřební produkt. Jedním z nástrojů přesvědčování je takzvaný remarketing, o kterém si řekneme něco více v příštích článcích.
5. Nákupní košík
Opět platí pravidlo, že nákup by měl být co nejjednodušší. Příkladem toho může být znovu kamenný obchod, kdy nás už z dálky odrazuje příliš dlouhá fronta. Nenechte se tedy ovlivnit vlastní touhou to zbytečném zdůrazňování všech možných slev a akčních nabídek. Nejdůležitější je pro e-shop to, aby nakonec potenciální zákazník dokončil objednávku a nebyl rušen hromadou informací, které se zájmem a nákupem vůbec nesouvisí. Tím není striktně myšleno, že se v nákupním košíku nesmí vyskytovat například registrační formulář, ale spíše dejte potenciálnímu zákazníkovi možnost výběru, a to bez zbytečného zdržování. Někteří na to zrovna nemají čas nebo se bojí poskytnout své osobní údaje z obavy emailového spamu.
Těchto pět bodů je zásadním pilířem pro úspěšnou tvorbu a prezentaci prodejního e-shopu. Udělejte tak z potenciálního zákazníka spokojeného nakupujícího. Avšak ruku v ruce s tím souvisí takzvaný responzivní design, na který se můžeme podívat příště. Pokud uvažujete nad tím, že pro Vaše podnikání potřebujete nový e-shop, rádi Vám pomůžeme. Jsme certifikovaní Shoptet partneři.