Jak poznat, že reklama na internetu vydělává?
Digitalizace podnikání a přesouvání kamenných prodejen na e-shopy dohromady vytvořili vysoce konkurenční online prostředí. Podnikatelé jsou tak nucení na internetu nejen být, ale zároveň i platit za reklamní kampaně. Jedině tak totiž mohou vyhrát nad konkurencí. Jak ale poznat, že reklama na internetu opravdu vydělává?
Reklama na internetu má oproti jiným nástrojům marketingového mixu jednu velkou výhodu. Její výkon lze přesně a jasně změřit. Jako podnikatel tak máte okamžitou zpětnou vazbu, jestli se vám investice do reklamy vyplácí.
Základním předpokladem pro měření výkonnosti reklamy je, že má návštěvník na vašem webu co dělat. Vaším cílem je, aby koupil zboží, nebo odeslal poptávku po službě. Tyto dvě akce vychází z faktu, že cílem každého podnikatele je zisk. Zisk je jediným ukazatelem úspěšnosti podniku, počet návštěv na webové stránce z vás podnikatele neudělá. Nákupy i poptávky v sobě skrývají tržby, čímž se stávají stěžejním bodem v měření reklamy.
Pokud jste majitelem e-shopu, skrze všechny marketingové kanály se zaměřte na návratnost investice. Návratnost investice říká, kolik korun tržeb padne na 1 korunu nákladů do reklamy. Vypočítá se jako tržby děleno náklady. Internetové inzertní nástroje vám dávají možnost sledovat tuto metriku v jejich základním nastavení.
Nejste-li majitelem e-shopu a podnikáte-li v sektoru služeb, doporučujeme mít na webových stránkách kontaktní formulář. Měření ve službách je komplikovanější, ale zvládnete ho i se základními matematickými znalostmi. Stačí znát průměrnou hodnotu zakázky a úspěšnost uzavření zakázky. Pro zjištění návratnosti investice stačí tyto dvě proměnné vynásobit počtem poptávek. Výsledné číslo vydělíte náklady.
Veškeré inzertní kanály mají možnost měřit návratnost investice v jejich základním nastavení. Kalkulačku tedy můžete nechat v šuplíku a jen sledovat statistiky, které vše hodnotí za vás. Platí, že jakmile jednou měření nastavíte, už ho dobrých pár let nebudete muset měnit.
V měření ale samozřejmě existují i různá úskalí. Pamatujte, že do celkových nákladů byste jako podnikatel měli zahrnout i náklady na dopravu, či jiné jednorázové a variabilní náklady, které souvisí s produktem. Jako třeba dárek k nákupu zdarma, nebo cestovné nutné k poskytnutí služby.