
Předvánoční checklist: Připravte svůj e-shop na Vánoce včas (měsíc po měsíci)
Vánoční checklist pro e-shopy aneb úspěšná reklama na Vánoce
Ačkoliv to zní šíleně, pro e‑commerce svět Vánoce nezačínají v prosinci. Ani v listopadu. Popravdě začínají úderem konce letních prázdnin. Pokud chcete z předvánoční sezóny vytěžit maximum, začněte se připravovat už od září. Bude to mít pozitivní vliv nejen na vaše tržby, ale i váš klid. Připravili jsme plán “úspěšné vánoční mise” měsíc po měsíci, který e-shopařům pomůže projít vánoční sezónou organizovaně, cíleně a bez zbytečných zmatků.
Září: Startujeme přípravy
Září je ideální měsíc na přípravu strategie. Zde máte čas plánovat, srovnávat a třeba se také poučit z chyb loňské sezóny.
Zpětná vazba z loňska
Víte, co vám loni fungovalo a co naopak ne? Znáte své nejprodávanější produkty? Na jaké problémy jste vloni narazili a jak jim letos můžete předejít? Projděte si čísla, staré kampaně, investice do reklamy, výsledky SEO i zákaznickou spokojenost.
Stanovení cílů a KPI
Pokud nevíte, kam letíte, nikdy tam nemůžete doletět. To platí v životě i v marketingu. Stanovte si a jasně definujte, co od letošní vánoční sezóny očekáváte. Jde vám o vyšší obrat? Je cílem oslovit převážně nové zákazníky nebo jde o práci s těmi stávajícími? Jde nám o navýšení hodnoty průměrné objednávky nebo o méně opuštěných košíků? Jasné cíle = jasný plán!
Obsahový a reklamní plán
Jednoduše spustit reklamní kampaně a čekat, co se bude dít, není zrovna šťastným řešením. Všechny svoje aktivity plánujte konkrétně (a reálně) s ohledem na sezónu a události, které s sebou přináší. Do předvánoční přípravy však nevstupuje pouze rozplánování reklamních kampaní a přerozdělení rozpočtu. Jde také o přípravu newsletterů, jejich témat a frekvenci. Jde o přípravu reklamních bannerů a videí, ale také přípravu organických příspěvků na sociální sítě… a v neposlední řadě o vyladění e-shopu samotného.
Technická připravenost e-shopu
Ověřte si funkčnost webu. Přes správné prolinkování, názvy a popisy produktů až po rychlost načítání, přehlednost košíku a funkčnost platebního procesu. Vánoce rozhodně nejsou čas na technické výpadky.
💡 Právě v září pomáháme klientům s vytvořením komplexního plánu – od analýzy loňských dat až po návrh konkrétních kampaní. A to vám může ušetřit spoustu času i peněz.
ViVa marketing
Říjen: ladíme detaily a začínáme s budováním zájmu
Říjen je o přípravě podkladů a budování očekávání. Zákazníci ještě nenakupují jako šílení, ale už si začínají dělat přehled a sbírat inspiraci.
Připravte kampaně a vizuály
Začněte dávat dohromady texty, pusťte se do vytváření grafiky, připravte si publika. Když budete mít vše hotové už teď, nebudete muset v listopadu něco horko těžko dohánět během návalu a odbavování objednávek a komunikace se zákazníky, která je v předvánočním období velmi intenzivní a časově náročná.
Sklad a logistika
Měli byste očekávat zvýšenou poptávku: zvládnete ji? Komunikujte včas se svými dodavateli, zjistěte si termíny a posilte skladové zásoby a ideálně i zákaznickou podporu.
Budujte databázi zákazníků
Říjen je ideální na nasazení slevového pop-upu na webu (pokud ho už dávno nemáte) pro akvizici nových zákazníků. Rozjeďte leadové magnety a soutěže. Každý nový kontakt se o Vánocích může proměnit v objednávku. Čím více kontaktů nasbíráte, tím větší efekt bude mít vaše vánoční mailingové počínání!
SEO a blogy
Pište články s vánoční tematikou už teď. Představujte produkty a jejich praktické využití. Inspirujte a buďte zdrojem nápadů. Google potřebuje čas, aby nový obsah zaindexoval, takže ne, nečekejte. Teď je ten pravý čas.
💡 Mnoho klientů nám říká: „My bychom to chtěli dělat, ale nestíháme.“ A právě od toho tu jsme my – držíme krok, nasazujeme kampaně a hlídáme, aby všechno běželo jako na drátkách.
ViVa marketing
Listopad: rozjezd na plné obrátky
Teď se hraje o všechno a právě nyní se začíná lámat chleba. V tomto měsíci přichází Black Friday, Cyber Monday a první větší vlny vánočních nákupů.
Black Friday & Cyber Monday kampaně
Na toto období čeká spousta vánočních nákupčích. Proč? Pravděpodobně největší slevy roku přichází právě na Black Friday, který už dávno není jen v pátek. Zvažte dobře, jaké akce si můžete dovolit a hlavně – připravte si rozpočet. Nyní není čas se držet zpátky. Buďte připraveni zvyšovat rozpočty a pružně reagovat na zájem ze strany zákazníků. Prošvihnout toto období by vás později mohlo skutečně mrzet.
Retargeting a dynamický remarketing
Připomeňte se lidem, kteří už váš e-shop navštívili. Retargetingové kampaně v tomto období vydělávají. Využijte zájmu, který jste začali vzbuzovat u potenciálních zákazníků během roku a vyždímejte, co se dá. Retargetingové publikum byste měli mít touto dobou již připavené a dobře nasycené, je tedy čas začít pomalu sklízet ovoce. Jak využít remarketingová publika už jsme psali v jednom z našich předchozích článků o přípravách e-shopu na Vánoční období.
Vánoční reklama pomocí intenzivního e-mailingu
Teď nebo nikdy! Jestli má někdy e-mail marketing obzvlášť smysl, tak je to právě teď. Rozesílejte pravidelné newslettery a vzbuzujte přání u vás nakoupit. Přimějte zákazníky mít vás rádi a dejte jim pocit, že vás znají. Předávejte hodnotu a vánoční inspiraci proloženou slevami a akcemi, představujte novinky a budujte důvěru. Neuvěříte, jak může dobře cílený personalizovaný mail protkaný slevou “pouze pro Vás” nebo “pouze dnes” fungovat. Nepodceňujte e-mail marketing.
Vánoční “výzdoba” e-shopu
Co koupíte jako dárek k Vánocům pravděpodobněji – “sadu čajů” nebo “vánoční sadu čajů”? Ujistěte se, že máte skutečně VÁNOČNÍ nabídku. Pojmenujte vhodně produkty a slovo “vánoční” či “dárkové” vložte kam to jen půjde. Pokud je to možné, připravte výhodné vánoční balíčky či sady a úplně nejlépe je i vánočně zabalte, protože nic nevytrhne zákazníkovi trn z paty tak, jako objednávka, která přijde krásně zabalená a nemusí tak již nic víc řešit.
Samozřejmostí by mělo být vytvoření speciální kategorie “Vánoce” či “Tipy na dárky” ať u vás nemusí zákazník příliš dlouho bloudit. Celý vizuál webu nezapomeňte doplnit vhodně zvolenými bannery a další grafikou. Koneckonců i logo e-shopu si zaslouží vánoční facelift, nemyslíte? Další tipy na vánoční přípravu e-shopu najdete v tomto článku.
💡 Agentura v tomto období u klientů často přebírá nejen správu vánoční reklamy, ale i tvorbu e-mailingu, textů a správu webu. Díky tomu mají majitelé e-shopů prostor řešit byznys a interní fungování e-shopu.
ViVa marketing
Prosinec: grande finále a maximální výkon
Každý den už je nyní klíčový. Buďte připraveni reagovat rychle, kreativně a zvyšujte rozpočty kdykoliv to půjde.
Komunikujte poslední možnost doručení do Vánoc
Dejte zákazníkům jasně vědět, do kdy musí objednat, aby jim balíček dorazil včas. Informujte se u dopravců a včas datum komunikujte – jak v reklamních kampaních, tak na webu pomocí informační lišty či v kartách jednotlivých produktů nebo v košíku. Ideálně všude.
Dárkové poukazy a last minute nabídky
V moderní historii lidstva nic nezachraňuje životy víc než dárkové poukazy, které koupíte 30 minut před příchodem Ježíška. Ujistěte se, že nabídku dárkových poukazů dobře komunikujete – jak v reklamních kampaních, tak na webu. Nachystejte klidně několik variant/vizuálů a dejte si na nich záležet – vždyť to má být dárek, tak se nenechte zahanbit odfláknutým PDFkem.
Zákaznická podpora na maximum
S vyšší fluktuací návštěvníků na webu v období Vánoc se úměrně tomu zvyšuje také množství dotazů, žádostí o pomoc, ale i stížností. Buďte připraveni být zákazníkům k ruce tak moc, jak to jen půjde. Rychlé odpovědi, empatický přístup, zákaznická linka s prodlouženou dobou, online chat přímo na e-shopu. To vše může rozhodnout o nákupu.
Připravte se na povánoční výprodeje
I mezi svátky je prostor pro kvalitní tržby. A není zanedbatelný! Mějte připravenou povánoční nabídku. Zákazníci jsou vyloženě nažhavení na povánoční výprodeje, pod stromeček spousta z nich dostala peníze a k tomu všemu se navíc válí přejedení na gauči a nemají nic lepšího na práci než brouzdat sociálními sítěmi. Využijte toho! Už 25. prosince spusťte povánoční masáž, která volně přejde do novoročních výprodejů a vyždímejte z tohoto období maximum.
💡 V prosinci jedeme s klienty v pohotovostním režimu – ladíme kampaně téměř denně, testujeme varianty, ždímeme rozpočty a řešíme urgentní situace. S námi na to nejste sami.
ViVa marketing
Naše videa na tématiku vánoční reklamy
Chcete si o marketingových kampaních povídat osobně? Od toho je tady ViVa marketing!
Pokud vás zajímá více a chtěli byste se poradit o efektivním online marketingu, rádi vám poradíme a nasměrujeme vstříc stratosférickým výsledkům.