PPC reklama – začátky pro podnikatele
V online světě placené reklamy je mimo reklam na sociálních sítích a zbožových srovnávačů nedílnou součástí multi channelu také PPC reklama. Pro zkušené markeťáky a podnikatele žádná novinka. Pro nováčky a časově vytížené podnikatele něco, co si stěží dokáží sami spravovat. PPC reklama je unikátní v tom, že nemusíte oslovovat „studené uživatele“, ale uživatelé mají konkrétní problém, na který hledají odpověď.
V této fázi nákupního chování stačí nabídnout uživateli konkrétní řešení a konverze je na světě. Bylo by až sprostě jednoduché, kdyby stačilo párkrát kliknout a konverze by začaly samy plynout. Zásadní otázka není, jak naklikat reklamu, ale jak docílit toho, že můj inzerát bude právě ten, na který uživatel klikne?
Klíčem je analýza. Demografická analýza publika, segmentů publika, analýza prodejnosti sortimentu, nebo analýza klíčových slov. Analýz je ale mnohem více!
Marketingové intermezzo
Při akvizici nového klienta, který už může (ale nemusí) několik měsíců/ let prodávat zboží na internetu, se setkáváme s tím, že by chtěl prodávat všechno a všem. Stovky až tisíce položek (často nesmyslných – nenamaržovaných – důležité je znát rozdíl mezi obchodní přirážkou a marží), které by se ideálně měly prodávat „na tom internetu“ všem. Když se ptám, kdo je jejich zákazník, často neslyším nic konkrétního. Přitom stačí tak málo. Projít si administraci obchodu, která mi nabídne přehled o tom, co se nejvíce prodává. Podívat se do Google Analytics na strukturu nakupujících, na strukturu uživatelů přicházející na webové stránky obchodu…
Typy analýz vhodné pro PPC reklamu
Jednotlivé analýzy Vám poskytnou zásadní informace o tom:
- komu prodávat,
- kde prodávat, respektive kde inzeráty zobrazovat,
- co prodávat,
- za jakou cenu prodávat,
- jaká klíčová slova volit
- kdy to prodávat.
Určitě teď máte před očima všechny ty excelovské řádky naplněné textem, ke kterým se stejně až je uložíte, nikdy nevrátíte. Omyl. Analýza může být i zábava. Stačí si udělat vlastní systém skladování dat. Mohou to být excelovské tabulky, může to být program na řízení projektu – např. Trello. Data je důležité v pravidelných periodách aktualizovat, nebo se k nim alespoň vrátit, abyste si připomněli, výše zmíněné body.
Závěrem bych chtěl každému podnikateli doporučit, aby byl co nejvíce odborníkem ve svém oboru podnikání. To znamená mějte ucelený přehled o vašem zboží/ službě, o tom co vaše zákazníky trápí, kdo vůbec váš zákazník je…
Protože pokud budete odborníkem Vy i marketingový specialista, kterého si potažmo najmete, bude z podstaty návratnost marketingových kampaní mnohonásobně vyšší.