Hlavní cíl copywritingu? Konverze!
Asi se tady úplně nebudu rozepisovat o tom, co to copywriting je. To předpokládám, že všichni víme. Takže žádné zdržování, pojďme rovnou na věc!
Copywriting, jako jeden z hlavních pilířů kreativity v online marketingu, tvoří spolu s grafickými podklady nerozlučnou a velmi silnou dvojku. Grafické podklady necháme teď odpočívat a pojďme se zaměřit právě na jeho brášku – copywriting.
Hlavním cílem copywritingu je konverze. To znamená, že psaný text má lidi motivovat ke konverzní akci. Touto konverzní akcí je dle povahy online byznysu:
- registrace k odběru newsletteru
- stažení nějakého produktu zdarma
- nákup
No jo, ale jak tedy napsat takový text, který nám konverze přinese? A ne jednu a jednou. Ale spousty konverzí a opakovaných!
Nemusíte být super talent nebo génius na to, abyste dokázali napsat poutavý prodejní text. Chce to jen trochu cviku a osvojit si pár principů, které pro váš byznys budou fungovat naprosto skvěle.
Offline vs. online
Je důležité si na začátku uvědomit, že existuje velký rozdíl mezi texty offline a online. Offline texty, jako jsou časopisy, noviny, knížky, ty čtou lidi v pohodě a v klidu, většinou. Soustředí se a text vnímají detailněji, relaxují při tom.
Zatímco online texty lidé čtou rychle, mnohdy přeskakují celé odstavce a když jim nepřijde článek zajímavý, zavírají ho a nazdar. Internet je totiž extrémně rušivé prostředí. Všude reklamy, notifikace, pop-upy, spousta informací na jednom místě, a tak se zkrátka děje to, že lidé nečtou, ale “skenují”. To znamená, že na internetu máte mnohem méně času lidi upoutat natolik, aby u vašeho textu zůstali a podařilo se vám je přimět ke konverzní akci. K tomu je potřeba dodržovat právě těchto pár principů:
Pište konkrétně a stručně
Tečka. Ujasněte si, co lidem chcete říct, a to jim řekněte. Nic víc. Zbavte se zbytečné omáčky rozpatlané všude okolo, nikomu nechutná. Lidé jsou přehlceni informacemi, tak jim zbytečně necpěte další. Věřte mi, ocení to. Vykašlete se také na přílišnou kreativitu v textech, vaším cílem je hlavně konverze, nikoliv psaní květnatých pohádek, kterým mnohdy lidé vlastně ani nerozumí. Buďte tedy ve svých online textech jasní, struční, srozumitelní a úderní. Píšete textaci pro Facebook reklamu? Inspirujte se zde!
Vžijte se
Mějte na paměti, že lidé řeší v 80 % času jenom sami sebe a zase sami sebe. A své problémy. Nezajímá je, že máte nejlepší a nejoriginálnější produkt a na trhu už je vaše firma nejméně 100 let a jste na to náležitě hrdí! Bla bla bla. Lidi zajímá pouze to, co pro NĚ můžete udělat a JAK dokážete vyřešit JEJICH problém. A to je celé. Snadné jako facka, že? Tak si malou dejte a přestaňte vychvalovat sebe (svůj produkt), ale vžijte se do bolesti lidí a dejte jim na ní náplast – váš produkt, ale popsaný pro něj. A konverzní akce je na světě. Hurá.
Pište jako lidi
Všichni jsme si prošli ve škole psaním slohových prací, pamatujete? Tak si teď všechny tyhle vzpomínky vymažte. Hned. Pište jako lidi a pro lidi. Zapomeňte na zbytečně odborné názvy, úřední jazyk, upjatost. Uvolněte se, pište tak, jako byste s potenciálním zákazníkem seděli na kafi a příjemně klábosili. Lidé se s vámi poté mnohem lépe ztotožní a představí si i v online světě, že nejste robot, který z nich chce jen vytahat peníze, ale že jste taky normální obyčejný člověk, jako oni. Neberte se tedy tak vážně. Navíc si tak mnohem jednodušeji najdete svůj osobitý styl a jazyk, který bude nezaměnitelný a identifikuje vás i váš byznys.
Slovesa dělají zázraky
Slovesa prodávají. Naopak přídavná jména a příslovce váš prodejní text spolehlivě zabijou. Snažte si jim tedy co nejvíce vyvarovat. Já vím, někdy je prostě potřebujete použít, OK, ale s mírou. Slovesa mluví a jdou rovnou k věci. Uvedu příklad:
Krásné, jemné, hřejivé povlečení.
nebo
Tohle povlečení nejen zkrášlí vaší ložnici, ale pohladí vás po celém těle a zahřeje během studených nocí.
Čtete ten rozdíl? A já vím, že čtete.
Dejte vašim textům sexy vohoz
Jak bylo zmíněno na začátku, online texty lidé skenují, nečtou. Skáčou očima sem tam. Z toho vyplývá, že jejich zrak zastaví pouze to, co je zaujme. Dejte si tedy záležet i na vizuální stránce textu. Řeč je o zvýrazněných nadpisech, podnadpisech, barvách v textu, různých typech písma, odrážkách, číslování, atd.
Používejte nadpisy a podnadpisy a nebojte se je zvýraznit. Usnadníte tak lidem orientaci v textu. Nebojte se zvýraznit i důležitá slova či myšlenky.
Rozčleňte text na krátké odstavce, jinak sklouznete ke slohovce. Slitý nudný text, který nikdo číst nechce. Psychologicky působí nechutně už od začátku. Při představě, čím vším se člověk musí “prokousat”, než dojde k poslední tečce, ztrácí chuť. Zkuste ten samý text rozčlenit do odstavců a uvidíte, jak jejich atraktivita (čtěte čtivost) vzroste z nuly na sto!
Nezapomínejte také na dostatečně velké a čitelné písmo a řádkování.
Pokud si dokážete osvojit těchto pár základních principů o copywritingu, slibuji vám, že konverze budou lítat. Tak co, už přepisujete svoje texty? 🙂