Když musíš kamarádům vysvětlovat, co děláš jako online marketingový specialista
V životě jsou situace, kdy svému okolí, ať už při seznámení, školním srazu nebo třeba při jednání s úřady sdělujete, co děláte, čím se živíte. I přesto, že je 21. století a vám to připadá naprosto jasné, stále vidím zmatené obličeje lačnící po dalším vysvětlení, když jim řeknu, že jsem online marketingový specialista a dělám online marketing.
Problém spatřuji v tom, že většina lidí úplně přeslechne slovíčko „online“ a vizualizuje si pouze marketing. Ve spojení potom předpokládají, že „online marketing“ je marketing dělaný v dnešní době na počítači a asi „online“, což je podle nich jediný výrazný rozdíl, protože doba se změnila a lidé pracují na počítačích, a ne na kalkulačkách, počítadlech a jiných, dnes již archaických, nástrojích.
Musím ale přiznat, než jsem začal pracovat jako online marketér, nebyl jsem jiný, možná jako logický člověk jsem byl zaujatý. Marketéra jsem si představoval tak, že sedí v teplé kanceláři a vymýšlí rádoby chytlavé slogany, které se spíš než zákazníkovi, musí líbit hlavně vedoucímu pracovníkovi. Pozice vhodná pro úlisné a manipulativní lidi často bez špetky kreativity, pozice bez zodpovědnosti za výkon a vlastně za nic. Pranýřujte mě, ale toto jsem si opravdu myslel.
Když jsem shodou životních událostí měnil zaměstnání a začal jsem pracovat jako online marketingový specialista, úplně jsem tehdy změnil svůj obor. Začal jsem dělat něco, co mi úplně obrátilo dosavadní myšlení a začalo mě naplňovat. Hlavně jsem také změnil názor na markeťáky (alespoň ty online).
Abych se dostal k věci, když se mě někdo zeptá, co dělám, naučil jsem se zkrátka říkat: „Dělám reklamy na internetu, ano, ty obrázky i ty hloupé textace.“
Co ve skutečnosti dělám? A je práce online marketéra o kreativitě? Pokusím se vám v bodech sepsat denní rutinu online markeťáka.
- Komunikuji s klienty, občas si voláme, občas píšeme, je ale důležité, abych pochopil jejich podnikání a mohl tak navrhnout dostupná online řešení.
- Vytvářím grafiky a píšu textace kampaním, nejsem grafik, ale poutavou grafiku zvládnu za pomocí online editorů, které jsou maximálně o jeden chlup na ovládání složitější, než legendární malování. Nejsem ani „kopík“, ale principy prodejního textu nemusí člověk studovat a stejně je pochopí. Psali jsme o tom více zde.
- Řeším nepředvídatelné technické problémy klienta, většinou to ale dopadne tak, že někdo z kolegů už něco podobného řešil nebo si rychle řešení vygooglim, žijeme v tak krásné době.
- V neposlední řadě pak vyhodnocuji nebo reportuji svou práci, online marketing je krásný v tom, což jako logický člověk, za kterého se považuji, velmi oceňuji, že vám většinou dává okamžitou odpověď, jak dobře nebo možná špatně svoji práci děláte.
Abych to shrnul, online marketingový specialista je jakási kombinace psychologie, kreativity, technického myšlení nebo případně týmového ducha a logiky. Teoreticky to může dělat každý se zdravým rozumem a kladným vztahem k lidem, poznání a změnám, protože jestli se něco rychle mění, tak je to právě online prostředí. Prakticky pak vhodných lidí je pomálu, protože ještě posledním předpokladem je kladný vztah k PC, i když mojí optikou jich máme plnou kancelář, tak realita je jiná.
Určitě bych práci online marketéra nedoporučoval „bručounům“ říkající věty typu: „Ale vždyť minulý měsíc to fungovalo jinak.“ „Ne, to není možný“ nebo pokud nevíte jaký rozdíl mezi Windows a macOS.
Online marketingem se živím již pár let, což vlastně, jak jsem již naznačil, není důležité, protože co fungovalo před rokem/měsícem/týdnem, dnes už dávno fungovat nemusí. Je to rychle měnící se, ale zároveň rychle odpovídající, prostředí. A to mě prostě baví!
Bavit to může napříč obory kohokoliv, rozhlédnu-li se po kanceláři, vidím vystudované ekonomy, manažery z korporátů, učitelky nebo fotografa. Jedni jsou silní v komunikaci, další v techničtějších oborech, jiní si libují v analytice, někdo zase zvládá obtížnější grafiky a někdo píše prodejní textace jako David Ogilvy. Co je ale naším společným jmenovatelem je určitě týmový duch, touha posouvat se společně dál a to, že nás pohltil online svět.
S nadsázkou v kanceláři říkáme, že jsme dělníci internetu. Ta práce nemusí vyhovovat všem, ale já si díky tomuto „dělnictví“ plním své sny a ještě v prima kolektivu. Děkuji, že jsem měl šanci učit se od zkušených kolegů a brodit se s nimi online světem, kterým se společně brodíme dodnes.